HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ
ÇOCUK VE ERGEN RUH SAĞLIĞI VE
HASTALIKLARI ANABİLİM DALI
Tel: + 90 (312) 305 1150-3051151
Fax: + 90 (312) 3100012
E-posta:
cocukruh@hacettepe.edu.tr
URL:
www.cocukruh.hacettepe.edu.tr
TARİHÇE
Ülkemizde ‘Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları’nın bir bilim olarak
işlerlik kazanması ve kabul edilmesi yaklaşık kırk yıllık bir süreçtir. İlk
kez 1959 yılında Hacettepe Ünbiversitesi Tıp fakültesi’nde ilk çocuk Ruh
Sağlığı ve Haslıkları bölümü kurulmuş, diğer merkezler bubnu izlemiştir.
Ülkemizde Sağlık Bakanlığı bu bilim dalını 1990 yılında ayrı bir uzmanlık dalı
olarak tanımış ve eğitimiyle ilgili koşulları belirlemiştir.
Hacettepe Üniversitesi’nde Çocuk Ruh Sağlığı ve hastalıkları bilim dalı uzun
yıllar Psikiyatri Anabilim Dalı’na bağlı bir ünite olarak işlev görmüş ve 1995
yılında sağlık Bakanlığı ve YÖK tarafından onaylanan ortak bir kararla ayrı
bir uzmanlık ve anabilim dalına dönüştürülmüştüe.
ANABİLİM DALI BAŞKANI
Prof. Dr. Bahar Gökler
AKADEMİK KADRO
-
Prof.Dr. Füsun Çuhadaroğlu
-
Prof.Dr. Ferhunde Öktem
-
Prof.Dr. M.Fatih Ünal
-
Doç.Dr. Berna Pehlivantürk
-
Yrd.Doç.Dr. S.Ebru Çengel Kültür
-
Öğr.Gör.Dr. Devrim Demirok Akdemir
-
Öğr.Gör.Dr. Dilşad Foto Özdemir
YER VE KAPASİTE
Hacettepe Üniversitesi Tıp fakültesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve
Hastalıkları Anabilim dalı çocuk hastanesi dördüncü kattadır. Anabilim dalında
poliklinik tarzında hasta görülmektedir; yatması gereken hastalar, psikiyatri
ve pediyatri bölümlerine yatırılarak izlenmektedir. Ayrıca diğer bölümlerle
konsültasyon ve liyazon çalışmaları yürütülmektedir. Anabilim dalımızda yılda
yaklaşık 7000 hasta görülmektedir.
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ EĞİTİM SÜRECİ
Hacetttepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve
Hastalıkları Anabilim dalı’na araştırma görevlileri Tıpta uzmanlık Sınavı ile
alınmaktadır. Açılan kadro, ihtiyaca ve toplam kapasiteye göre
belirlenmektedir. Uzmanlık eğitim süresi 5 yıldır. Bu sürede yapılması
zorunlu olan rotasyonlar; 18 ay erişkin ruh sağlığı ve hastalıkları ve 6 ay
pediyatrik nörolojidir.
Eğitim süresince araştırma görevlilerince uyulması gereken eğitim programı
mevcuttur.
Nüfusun yarıdan fazlası çocuk ve gençlerden oluşan ülkemizde, saağlıklı bir
toplumsal yapıya ulaşabilmek; ancak kişilerin çoğunluğunun ruhsal yönden
sağlıklı olması ile gerçekleşebilecektir. Bu noktada Çocuk ve Ergen Ruh
Sağlığı ve Hastalıkları biliminin yeri ve önemi ortaya çıkmaktadır. Çocuk ve
Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları uzmanlık dalı, hastalıkların biyolojik
yönüyle ilgilenmesinin yanısıra, davranışsal ve toplumsal yönüyle de ilgilenen
ve bu açıdan eğitime ve koruyucu sağlığa yönelik de çalışan bir uzmanlık
dalıdır.
Bu denli çok yönlü hizmetler sunmaya çalışan uzmanlık dalımızın mekansal
sorunları belirgindir. Beş öğretim üyesi, 1 öğretim görevlisi, 4 araştırma
görevlisi, 2 klinik psikolog, 1 sosyal hizmet uzmanı bulunan, ayrıca dönem 1,
3, 5 ve 6 öğrencilerine kuramsal ve uygulamalı eğitim veren ve bazı dönemlerde
rotasyonerlerin de geldiği bölümümüzde mekansal sıkıntılar belirgindir.
ANABİLİM DALI ÇALIŞMA KONULARI
Hacettepe Üniversitesi’nde Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları
Anabilim Dalı’nda hafta içi her gün eğitim çalışmaları yapılmaktadır. Eğitim
saatlerinde sürekli yayın takibi için tüm bölümün katıldığı dergi ve kitap
saatleri, olgu sunumları, seminerler, kaset ve video kayıtları üzerinden
eğitim ve danışma saatleri, düşünce atölyesi adıyla tartışma toplantıları
yapılmaktadır. Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı
ve Hastalıkları Anabilim Dalı’nda bipolar affektif hastalığı olan çocuklara
yönelik genetik pedigri çalışmaları, psikodrama tekniği ile yürütülen grup
psikoterapileri, interseksin psikososyal yönlerine ilişkin çalışmalar, çocuk
psikiyatrisinde ‘ergenlik’ döneminin özgül bir dönem olarak ele alınması ve
psikopatolojik açıdan değerlendirilmesine yönelik çalışmalar, Türk
ergenlerindeki kimlik gelişimini etkileyen faktörlere yönelik çalışmalar,
dikkaat eksikliği ve hioeraktivite bozukluğuna yönelik çalışmalar, otizmde
naltreksonun davranışsal ve biyokimyasal boyutları üzerine bir çalışma öncelik
verilen ve bu alanlarda öncü sayılabilecek çalışmalardır.
Anabilim Dalı’nın çalışma alanları: Anabilim dalımızda temel konular üzerine
kuramsal ve uygulamalı eğitimin yanısıra seminerler, olgu sunumları,
süpervizyonlar, konsültasyon-liyazon çalışmaları, bireysel psikoterapi, grup
terapisi, oyun terapisi, psikodrama yöntemiyle grup terapisi, aile tedavisi,
adli psikiyatri eğitimi verilmektedir. Ayrıca sosyal hizmet uygulamaları,
ülkemizde çocuğa yönelik politikaların oluşturulmasına yönelik projelerde
danışmanlık hizmetleri, okullara eğitim danışmanlığı, psikometrik
değerlendirmeler ve topluma yönelik koruyucu ruh sağlığı hizmeti bölümümüzün
çalışma konuları arasındadır.
|