Halk
Sağlığı
-Uzmanlık eğitim programının
yazılı amaç ve hedefleri var mıdır?
Anabilim dalının hazırladığı asistan karnesinde uzmanlık
eğitiminin amaç ve hedefleri yer almaktadır.
-Varsa belirtiniz:
Halk sağlığı uzmanlık eğitiminin amaçları:
Bir hekime hizmet verdiği toplumun sağlığını koruma, iyileştirme
ve geliştirmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Bu süre içinde ulaşılması
gereken hedefler:
Halk Sağlığı Anabilim Dalı’ndan mezun olan bir halk sağlığı
uzmanı:
1. Hizmet verdiği toplumda;
• Önemli sağlık sorunlarını ve risk gruplarını belirlemek için
tıbbi sosyoloji ve antropoloji ve epidemiyoloji bilimlerini
kullanabilmelidir;
• Sağlık sorunlarına yönelik çözüm önerileri
geliştirebilmelidir;
• Çözüm önerilerini uygulamak için sağlık yönetimi ve sağlık
ekonomisi bilimlerini kullanarak planlama, örgütlenme, personel
kullanımı, işletme, denetleme, eşgüdüm, bütçe yapma ve
hizmetleri değerlendirebilme konularında uygulama
yapabilmelidir;
• Toplum sağlığını risk altına sokan doğal ve insan kaynaklı
afetlerde de aynı bilimleri kullanabilmelidir.
2. Toplum beslenmesi, bulaşıcı hastalıklar, kronik hastalıklar,
ruh sağlığı sorunları, kazalar ve yaralanmalar gibi toplumda sık
görülen sağlık sorunlarına yönelik birincil, ikincil ve üçüncül
koruma çalışmalarını organize edebilmelidir.
3. Toplum içinde özel risk gruplarının (kadınlar, çocuklar,
ergenler, yetişkinler, yaşlılar, işçiler gibi) sağlık
sorunlarına yönelik birincil, ikincil ve üçüncül koruma
çalışmalarını organize edebilmelidir.
4. Sağlık eğitimini toplum sağlığını korumak ve iyileştirmek
için yapılan her müdahalede kullanabilmelidir.
5. Her kademedeki sağlık hizmetlerini planlayabilmeli,
kaynakları kullanabilmeli, sağlık ekibini yönetebilmeli,
hizmetleri denetleyip değerlendirebilmeli, iletişim tekniklerini
kullanabilmeli, toplum liderleri ve diğer sektörlerle işbirliği
yapabilmelidir.
İnsan gücü:
-Asistan sayısı: Halen 10 araştırma görevlisi eğitim almaktadır.
-Öğretim üye ve yardımcısı
sayısı(Tam gün çalışan/yarım gün çalışan)
Halen anabilim dalında çalışan
öğretim elemanı sayısı aşağıdaki gibidir:
Profesör : 7
Doçent : 4
Yardımcı docent : 2
Öğretim görevlisi : 5
-Diğer sağlık personeli (uzman,
hemşire, teknisyen vb) sayısı
Anabilim dalında bir uzman çalışmaktadır.
-Son üç yıllık yayın sayısı-Ulusal: 187
-Uluslararası-SCI kapsamındaki dergilerde: 16
-SCI dışı dergilerde: 32
İki öğretim üyesi ve bir
uzmanın yayın listesine ulaşılamamıştır.
Alt yapı/Hizmet/Eğitim
-Yıllık poliklinik sayısı:
- Yıllık yatan hasta sayısı:
- Uygulanan tanısal ve terapötik işlemler nelerdir ?
- Klinikteki yatak sayısı kaçtır ?
- Günlük tedavi için yatak sayısı ne kadardır ?
- Poliklinikte hasta görülebilen oda sayısı ne kadardır ?
- Yoğun bakım yatağı sayısı ne kadar ?
- Cerrahi bölümler için:Ameliyathane sayısı ve özellikleri?
Yıllık ameliyat sayısı
-Bölümde yapılan otopsi sayısı ve yıllık mortalite sayısına
oranı nedir ?
- Eğitim ve araştırma amaçlı laboratuvar olanakları nelerdir ?
- Departmana ait kütüphane (kitaplar, periyodikler vs) var mı ?
Departmanımızda ortak kullanımı olan bir kütüphane
bulunmamaktadır. Anabilim dalına gelen ve ortak kullanımda olan
peryodik bulunmamaktadır.
Herkesin kendine ait
kütüphanesi vardır. araştırma görevlileri için ortak bir
kütüphane oluşturulmaya çalışılmaktadır.
Anabilim dalında her öğretim
üyesi ve uzmanının odasında bilgisayar ve internet hattı
bulunmaktadır. Asistan odasında iki adet bilgisayar ve internet
hattı bulunmaktadır.
Anabilim dalında bilgisayar
laboratuvarı mevcuttur.
- Alanınızla ilgili ulusal ve
uluslararası kurumlarla eğitim ilişkisi var mıdır?
Alanımızda çalışan bazı öğretim üyelerinin yurt dışı kurumlarla
bağlantıları bulunmaktadır. Ayrıca anabilim dalından yurt dışı
eğitime giden uzman ve öğretim üyesi bulunmaktadır. Ancak rutin
olarak eğitim için eleman değişimi yapılan bir yurt dışı kurum
bulunmamaktadır.
Anabilim Dalı Dünya Sağlık
Örgütü’nün Üreme Sağlığı Merkezidir.
Sağlık Bakanlığının eğitim
programlarında katılımcı ve eğitimci olarak aktif olarak yer
alınmaktadır.
- Uzmanlık alanınızla ilgili diğer departmanlarla eğitim
ilişkisi var mıdır?
Anabilim dalının diğer tıp fakültelerinin halk sağlığı anabilim
dalları ile eğitim amaçlı birliktelikleri vardır. Anabilim dalı
yaklaşık 20 yıldır düzenlediği halk sağlığı uzmanlık kurs
programlarını düzenlemektedir ve bu kurs programına diğer
anabilim dallarından araştırma görevlileri kursiyer olarak
alınmaktadır.
Anabilim dalı araştırma
görevlileri diğer anabilim dallarının ve TTB’nin düzenlediği
eğitim programlarına katılmaktadırlar.
- Varsa hangileridir ?
Cumhuriyet, Atatürk, İnönü, Pamukkale, Marmara, Kocaeli,
Antalya, Mersin, Erzurum, vb.
- Fakülte içerisinde diğer
anabilim dalları ile eğitim ilişkisi var mıdır ?
Fakülte içinde diğer anabilim dalları ile ortak yürütülen eğitim
ve araştırmalar bulunmaktadır.
Anabilim Dalınızda:
- Asistanların eğitimlerinin her aşamasında başvurabilecekleri
bir danışmanları var mı?
Asistanlar, anabilim dalında uzmanlık eğitimine başlangıcından
itibaren asistan eğitiminden sorumlu öğretim üyesine ve anabilim
dalı başkanına her zaman başvurabilmektedirler.
Uzmanlık eğitiminde tez danışmanı belirlendikten sonra da tez
danışmanlarına da her zaman başvurabilmektedirler.
- Asistanlar uzman ünvanını kazandıklarında edinecekleri
medikal, cerrahi, etik, legal yetkiler ve bu yetkilerin
gerektirdiği sorumluluklar konusunda bilgilendiriliyorlar mı ?
Anabilim dalında düzenlenen kurs programı ve sürekli eğitim
sırasında bilgilendirme yapılmaktadır.
- Asistanlara uzmanlık eğitimi
başında uyum programı, ara dönemlerde etik, araştırma
teknikleri, biyoistatistik kursları gibi programlar uygulanıyor
mu?
Asistanlar, asistanlık dönemi başında anabilim dalını tanıma ve
uyum programına alınmaktadırlar. Bu dönem içinde anabilim dalı
içi eğitim ve uygulamalarla tanışmaktadırlar.
Anabilim dalında her iki yılda bir yapılan dört ay süren bir
kurs programı içinde halk sağlığı uzmanlığı içine giren konuları
içeren bir kurs programı düzenlenmektedir.
- Uzmanlık eğitimi’nin her
aşamasında edinilecek bilgilerin kapsamları (klinik, laboratuar,
biyomedikal, klinik ve temel araştırma, toplum sağlığı ve
medikolegal konularda bilgi ve beceriler ) bir liste olarak
asistanlara veriliyor mu?
Uzmanlık eğitimi sırasında öğrenilmesi gereken bilgi ve
beceriler asistan karnesinde yer almaktadır. Halk Sağlığı
Uzmanları Derneği’nin hazırladığı Halk Sağlığı Uzmanının Görev
Tanımı ve Analizi isimli yayın da araştırma görevlilerine
dağıtılmaktadır. Ancak bunun dışında ayrıca bir liste
verilmemektedir.
- Asistanların eğitim
programları belirlenmiş mi ?
-Teorik: Halk Sağlığı eğitim programı teorik eğitim programı
belirlenmiştir.
-Pratik Halk Sağlığı eğitim programı pratik eğitim programı
belirlenmiştir.
- Asistanların eğitim
programlarında teorik eğitim için başvurulacak kaynaklar liste
halinda belirtilmiş mi?
Kullanılacak kaynaklar belirli olmakla beraber bir liste halinde
araştırma görevlilerine verilmemekte, bu bilgi eğitimler
sırasında öğretim üyleri tarafından araştırma görevlilerine
verilmektedir.
-Anabilim dalınızca uygulanan
rotasyonlar ve süreleri nelerdir?
İç Hastalıkları Anabilim Dalı : 3 ay
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı : 3 ay
Enfeksiyon Ünitesi : 3 ay
Kadın Hastalıkları ve Doğum Anabilim Dalı : 3 ay
Acil Anabilim Dalı : 1 ay
Sağlık Bakanlığı/İl Sağlık Müdürlüğü : 2 ay
Sağlık ocağı : 6 ay
- Asistanlar uzmanlık eğitimi
boyunca yapacakları rotasyonların süreleri ve bu rotasyonlarda
edinmeleri gerekli bilgi ve becerilerin içeriği ve sayısı
konusunda bilgilendirilmişler mi?
Asistanlar bu eğitim hakkında bilgilendirilmekte ve asistan
karnelerinde bu bilgi bulunmaktadır.
- Asistanlar uzmanlık eğitimi
sırasında belirli sayıda kongre, kurs, seminer vs’e katılım
zorunluluğu vasıtasıyla uzmanlık sonrası eğitimlerini sürdürme
konusunuda teşvik ediliyorlar mı?
Asistanların kurs, seminer ve kongre katılımları anabilim
dalınca desteklenmektedir, ancak zorunlulukla ilişkin herhangi
bir ifade asistan karnesinde bulunmamaktadır. Ancak anabilim
dalında halen asistanlık dönemi boyunca kongre, kurs ve seminere
katılma sayısı hakkında bir çalışma yapılmaktadır.
- Uluslararası bilimsel
literatüre ulaşma, Türkçe-İngilizce makale yazma,
Türkçe-İngilizce sunum yapma deneyimlerini konusunda
bilgilendiriliyorlar mı?
Bu konuda bilgilendirme yapılmaktadır. Araştırma görevlileri,
anabilim dalında her yıl en az 2 makale ve 2 seminer sunumu
yapmak zorundadırlar. Anabilim dalında halen olan uygulama,
araştırma görevlileri her ay bir öğretim üyesi ile bir makale
yazmak zorundadırlar. İngilizce makale yazmaya ilişkin özel bir
müdahale yapılmaktadır.
- Asistan eğitim karneleri
eğitimin her aşamasında belirtildiği kısımlar halinde mi
düzenlenmiş ve bu kısımların kim ya da hangi merci tarafından
doldurulacağı ve onaylanacağı belli mi?
Asistan karnesinde imza ve onay kısımları oluşturulmuştur. Bir
tek sorun Acil Anabilim dalında çıkmıştır. Acil anabilim dalı
rotasyonu Tababet ve Uzmanlık Tüzüğü’nde yer almamakta olup,
Hacettepe Tıp Fakültesi Hastanesinin uygulamasıdır. Asistan
karnesine acil bölümünün eklenmesi uygun olacaktır.
-Asistan karneleri yıllık
olarak denetleniyor ve Uzmanlık sınavı öncesinde
değerlendirilmeye alınıyor mu?
Asistan karneleri altı ayda bir değerlendirilmektedir. Halen
uzmanlık sınavına girmeden önce asistan karnesi uygulaması
yapılan asistan olmamıştır. Gelecek iki ay içinde iki araştırma
görevlisi uzmanlık sınavına girecektir, asistan karneleri
değerlendirilecektir. Ancak sınava girecek olan asistanların son
yıllarında asistan karnesi uygulaması başlatılmıştır.
-Asistanların uzmanlık eğitimi
süresince ve sonunda geçmeleri gereken sınavların biçimleri,
zamanları ve kapsamları detaylı olarak tanımlanmış mı? Bu
sınavların sonuçları, asistanların muhtemel eksiklikleri olduğu
saptanan konular asistanlara bildiriliyor mu?
Halk sağlığı uzmanlık eğitiminde kurs sırasında sınavlar
yapılmakta ve sonuçları araştırma görevlisine bildirilmektedir.
Burada eksiklikleri saptanan asistanların bilgileri sürekli
eğitim programı ile kapatılmaya çalışılmaktadır.
Halk sağlığı uzmanlık eğitiminin sonunda bir sınav
yapılmaktadır. Bu sınav Tababet ve Uzmanlık Tüzüğünde belirlenen
ilkelere göre yapılmaktadır.
- Asistanların eğitim
programları hakkındaki geribildirimlerini anabilim dalı
üyelerine nasıl bildireceği belirtilmiş mi?
Eğitim programları öncesi ve sonrası yapılan akademik kurullarda
konu gündeme gelmekte ve tartışılmaktadır.
- Asistanlar eğitim programının
yapılandırılması ve gözden geçirilmesinde görev alıyorlar mı?
Sürekli eğitim programlarında asistanların görüşleri
alınmaktadır. Kurs programında ise kurs geri bildirimi
alınmaktadır.
- Departman toplantıları
yapılmakta mıdır ?
Anabilim dalı akademik kurulu her ayın ikinci ve dördüncü salı
günleri 15.00-17.00 arasında yapılmaktadır.
- Bu toplantılara uzmanlık
eğitimi alanlar katılmakta mıdır ?
Asistanlar ile her ayın ilk Pazartesi günü saat 10.00-12.00
arası anabilim dalı iletişimine ilişkin bir toplantı
yapılmaktadır.
Her ayın son salı günü 13.30-15.00 arası ise bölüm içi asistan
eğitimi ve uygulamalara ilişkin bir toplantı yapılmaktadır.
- Asistanlar tıp öğrencilerine
verilen klinik eğitimde belirlenmiş programlar dahilinde
katılımda bulunuyorlar mı?
Anabilim dalında öğretim üyeleri ile intern eğitimine aktif
olarak katılmaktadırlar. Asistanlar her yıl en az iki intern
eğitiminin hazırlığından sorumludurlar ve en az iki intern
grubunun halk sağlığı staj eğitimine de katılmak zorundadırlar.
|