Halk Sağlığı

-Uzmanlık eğitim programının yazılı amaç ve hedefleri var mıdır?
Anabilim dalının hazırladığı asistan karnesinde uzmanlık eğitiminin amaç ve hedefleri yer almaktadır.

-Varsa belirtiniz:
Halk sağlığı uzmanlık eğitiminin amaçları:
Bir hekime hizmet verdiği toplumun sağlığını koruma, iyileştirme ve geliştirmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Bu süre içinde ulaşılması gereken hedefler:
Halk Sağlığı Anabilim Dalı’ndan mezun olan bir halk sağlığı uzmanı:
1. Hizmet verdiği toplumda;
• Önemli sağlık sorunlarını ve risk gruplarını belirlemek için tıbbi sosyoloji ve antropoloji ve epidemiyoloji bilimlerini kullanabilmelidir;
• Sağlık sorunlarına yönelik çözüm önerileri geliştirebilmelidir;
• Çözüm önerilerini uygulamak için sağlık yönetimi ve sağlık ekonomisi bilimlerini kullanarak planlama, örgütlenme, personel kullanımı, işletme, denetleme, eşgüdüm, bütçe yapma ve hizmetleri değerlendirebilme konularında uygulama yapabilmelidir;
• Toplum sağlığını risk altına sokan doğal ve insan kaynaklı afetlerde de aynı bilimleri kullanabilmelidir.
2. Toplum beslenmesi, bulaşıcı hastalıklar, kronik hastalıklar, ruh sağlığı sorunları, kazalar ve yaralanmalar gibi toplumda sık görülen sağlık sorunlarına yönelik birincil, ikincil ve üçüncül koruma çalışmalarını organize edebilmelidir.
3. Toplum içinde özel risk gruplarının (kadınlar, çocuklar, ergenler, yetişkinler, yaşlılar, işçiler gibi) sağlık sorunlarına yönelik birincil, ikincil ve üçüncül koruma çalışmalarını organize edebilmelidir.
4. Sağlık eğitimini toplum sağlığını korumak ve iyileştirmek için yapılan her müdahalede kullanabilmelidir.
5. Her kademedeki sağlık hizmetlerini planlayabilmeli, kaynakları kullanabilmeli, sağlık ekibini yönetebilmeli, hizmetleri denetleyip değerlendirebilmeli, iletişim tekniklerini kullanabilmeli, toplum liderleri ve diğer sektörlerle işbirliği yapabilmelidir.

İnsan gücü:
-Asistan sayısı: Halen 10 araştırma görevlisi eğitim almaktadır.

-Öğretim üye ve yardımcısı sayısı(Tam gün çalışan/yarım gün çalışan)

Halen anabilim dalında çalışan öğretim elemanı sayısı aşağıdaki gibidir:
Profesör : 7
Doçent : 4
Yardımcı docent : 2
Öğretim görevlisi : 5

-Diğer sağlık personeli (uzman, hemşire, teknisyen vb) sayısı
Anabilim dalında bir uzman çalışmaktadır.
-Son üç yıllık yayın sayısı-Ulusal: 187
-Uluslararası-SCI kapsamındaki dergilerde: 16
-SCI dışı dergilerde: 32

İki öğretim üyesi ve bir uzmanın yayın listesine ulaşılamamıştır.

Alt yapı/Hizmet/Eğitim

-Yıllık poliklinik sayısı:

- Yıllık yatan hasta sayısı:

- Uygulanan tanısal ve terapötik işlemler nelerdir ?

- Klinikteki yatak sayısı kaçtır ?

- Günlük tedavi için yatak sayısı ne kadardır ?

- Poliklinikte hasta görülebilen oda sayısı ne kadardır ?

- Yoğun bakım yatağı sayısı ne kadar ?

- Cerrahi bölümler için:Ameliyathane sayısı ve özellikleri?
Yıllık ameliyat sayısı

-Bölümde yapılan otopsi sayısı ve yıllık mortalite sayısına oranı nedir ?

- Eğitim ve araştırma amaçlı laboratuvar olanakları nelerdir ?

- Departmana ait kütüphane (kitaplar, periyodikler vs) var mı ?
Departmanımızda ortak kullanımı olan bir kütüphane bulunmamaktadır. Anabilim dalına gelen ve ortak kullanımda olan peryodik bulunmamaktadır.

Herkesin kendine ait kütüphanesi vardır. araştırma görevlileri için ortak bir kütüphane oluşturulmaya çalışılmaktadır.

Anabilim dalında her öğretim üyesi ve uzmanının odasında bilgisayar ve internet hattı bulunmaktadır. Asistan odasında iki adet bilgisayar ve internet hattı bulunmaktadır.

Anabilim dalında bilgisayar laboratuvarı mevcuttur.

- Alanınızla ilgili ulusal ve uluslararası kurumlarla eğitim ilişkisi var mıdır?
Alanımızda çalışan bazı öğretim üyelerinin yurt dışı kurumlarla bağlantıları bulunmaktadır. Ayrıca anabilim dalından yurt dışı eğitime giden uzman ve öğretim üyesi bulunmaktadır. Ancak rutin olarak eğitim için eleman değişimi yapılan bir yurt dışı kurum bulunmamaktadır.

Anabilim Dalı Dünya Sağlık Örgütü’nün Üreme Sağlığı Merkezidir.

Sağlık Bakanlığının eğitim programlarında katılımcı ve eğitimci olarak aktif olarak yer alınmaktadır.

- Uzmanlık alanınızla ilgili diğer departmanlarla eğitim ilişkisi var mıdır?
Anabilim dalının diğer tıp fakültelerinin halk sağlığı anabilim dalları ile eğitim amaçlı birliktelikleri vardır. Anabilim dalı yaklaşık 20 yıldır düzenlediği halk sağlığı uzmanlık kurs programlarını düzenlemektedir ve bu kurs programına diğer anabilim dallarından araştırma görevlileri kursiyer olarak alınmaktadır.

Anabilim dalı araştırma görevlileri diğer anabilim dallarının ve TTB’nin düzenlediği eğitim programlarına katılmaktadırlar.

- Varsa hangileridir ?
Cumhuriyet, Atatürk, İnönü, Pamukkale, Marmara, Kocaeli, Antalya, Mersin, Erzurum, vb.

- Fakülte içerisinde diğer anabilim dalları ile eğitim ilişkisi var mıdır ?
Fakülte içinde diğer anabilim dalları ile ortak yürütülen eğitim ve araştırmalar bulunmaktadır.

Anabilim Dalınızda:
- Asistanların eğitimlerinin her aşamasında başvurabilecekleri bir danışmanları var mı?
Asistanlar, anabilim dalında uzmanlık eğitimine başlangıcından itibaren asistan eğitiminden sorumlu öğretim üyesine ve anabilim dalı başkanına her zaman başvurabilmektedirler.
Uzmanlık eğitiminde tez danışmanı belirlendikten sonra da tez danışmanlarına da her zaman başvurabilmektedirler.

- Asistanlar uzman ünvanını kazandıklarında edinecekleri medikal, cerrahi, etik, legal yetkiler ve bu yetkilerin gerektirdiği sorumluluklar konusunda bilgilendiriliyorlar mı ?
Anabilim dalında düzenlenen kurs programı ve sürekli eğitim sırasında bilgilendirme yapılmaktadır.

- Asistanlara uzmanlık eğitimi başında uyum programı, ara dönemlerde etik, araştırma teknikleri, biyoistatistik kursları gibi programlar uygulanıyor mu?
Asistanlar, asistanlık dönemi başında anabilim dalını tanıma ve uyum programına alınmaktadırlar. Bu dönem içinde anabilim dalı içi eğitim ve uygulamalarla tanışmaktadırlar.
Anabilim dalında her iki yılda bir yapılan dört ay süren bir kurs programı içinde halk sağlığı uzmanlığı içine giren konuları içeren bir kurs programı düzenlenmektedir.

- Uzmanlık eğitimi’nin her aşamasında edinilecek bilgilerin kapsamları (klinik, laboratuar, biyomedikal, klinik ve temel araştırma, toplum sağlığı ve medikolegal konularda bilgi ve beceriler ) bir liste olarak asistanlara veriliyor mu?
Uzmanlık eğitimi sırasında öğrenilmesi gereken bilgi ve beceriler asistan karnesinde yer almaktadır. Halk Sağlığı Uzmanları Derneği’nin hazırladığı Halk Sağlığı Uzmanının Görev Tanımı ve Analizi isimli yayın da araştırma görevlilerine dağıtılmaktadır. Ancak bunun dışında ayrıca bir liste verilmemektedir.

- Asistanların eğitim programları belirlenmiş mi ?
-Teorik: Halk Sağlığı eğitim programı teorik eğitim programı belirlenmiştir.
-Pratik Halk Sağlığı eğitim programı pratik eğitim programı belirlenmiştir.

- Asistanların eğitim programlarında teorik eğitim için başvurulacak kaynaklar liste halinda belirtilmiş mi?
Kullanılacak kaynaklar belirli olmakla beraber bir liste halinde araştırma görevlilerine verilmemekte, bu bilgi eğitimler sırasında öğretim üyleri tarafından araştırma görevlilerine verilmektedir.

-Anabilim dalınızca uygulanan rotasyonlar ve süreleri nelerdir?
İç Hastalıkları Anabilim Dalı : 3 ay
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı : 3 ay
Enfeksiyon Ünitesi : 3 ay
Kadın Hastalıkları ve Doğum Anabilim Dalı : 3 ay
Acil Anabilim Dalı : 1 ay
Sağlık Bakanlığı/İl Sağlık Müdürlüğü : 2 ay
Sağlık ocağı : 6 ay

- Asistanlar uzmanlık eğitimi boyunca yapacakları rotasyonların süreleri ve bu rotasyonlarda edinmeleri gerekli bilgi ve becerilerin içeriği ve sayısı konusunda bilgilendirilmişler mi?
Asistanlar bu eğitim hakkında bilgilendirilmekte ve asistan karnelerinde bu bilgi bulunmaktadır.

- Asistanlar uzmanlık eğitimi sırasında belirli sayıda kongre, kurs, seminer vs’e katılım zorunluluğu vasıtasıyla uzmanlık sonrası eğitimlerini sürdürme konusunuda teşvik ediliyorlar mı?
Asistanların kurs, seminer ve kongre katılımları anabilim dalınca desteklenmektedir, ancak zorunlulukla ilişkin herhangi bir ifade asistan karnesinde bulunmamaktadır. Ancak anabilim dalında halen asistanlık dönemi boyunca kongre, kurs ve seminere katılma sayısı hakkında bir çalışma yapılmaktadır.

- Uluslararası bilimsel literatüre ulaşma, Türkçe-İngilizce makale yazma, Türkçe-İngilizce sunum yapma deneyimlerini konusunda bilgilendiriliyorlar mı?
Bu konuda bilgilendirme yapılmaktadır. Araştırma görevlileri, anabilim dalında her yıl en az 2 makale ve 2 seminer sunumu yapmak zorundadırlar. Anabilim dalında halen olan uygulama, araştırma görevlileri her ay bir öğretim üyesi ile bir makale yazmak zorundadırlar. İngilizce makale yazmaya ilişkin özel bir müdahale yapılmaktadır.

- Asistan eğitim karneleri eğitimin her aşamasında belirtildiği kısımlar halinde mi düzenlenmiş ve bu kısımların kim ya da hangi merci tarafından doldurulacağı ve onaylanacağı belli mi?
Asistan karnesinde imza ve onay kısımları oluşturulmuştur. Bir tek sorun Acil Anabilim dalında çıkmıştır. Acil anabilim dalı rotasyonu Tababet ve Uzmanlık Tüzüğü’nde yer almamakta olup, Hacettepe Tıp Fakültesi Hastanesinin uygulamasıdır. Asistan karnesine acil bölümünün eklenmesi uygun olacaktır.

-Asistan karneleri yıllık olarak denetleniyor ve Uzmanlık sınavı öncesinde değerlendirilmeye alınıyor mu?
Asistan karneleri altı ayda bir değerlendirilmektedir. Halen uzmanlık sınavına girmeden önce asistan karnesi uygulaması yapılan asistan olmamıştır. Gelecek iki ay içinde iki araştırma görevlisi uzmanlık sınavına girecektir, asistan karneleri değerlendirilecektir. Ancak sınava girecek olan asistanların son yıllarında asistan karnesi uygulaması başlatılmıştır.

-Asistanların uzmanlık eğitimi süresince ve sonunda geçmeleri gereken sınavların biçimleri, zamanları ve kapsamları detaylı olarak tanımlanmış mı? Bu sınavların sonuçları, asistanların muhtemel eksiklikleri olduğu saptanan konular asistanlara bildiriliyor mu?
Halk sağlığı uzmanlık eğitiminde kurs sırasında sınavlar yapılmakta ve sonuçları araştırma görevlisine bildirilmektedir. Burada eksiklikleri saptanan asistanların bilgileri sürekli eğitim programı ile kapatılmaya çalışılmaktadır.
Halk sağlığı uzmanlık eğitiminin sonunda bir sınav yapılmaktadır. Bu sınav Tababet ve Uzmanlık Tüzüğünde belirlenen ilkelere göre yapılmaktadır.

- Asistanların eğitim programları hakkındaki geribildirimlerini anabilim dalı üyelerine nasıl bildireceği belirtilmiş mi?
Eğitim programları öncesi ve sonrası yapılan akademik kurullarda konu gündeme gelmekte ve tartışılmaktadır.

- Asistanlar eğitim programının yapılandırılması ve gözden geçirilmesinde görev alıyorlar mı?
Sürekli eğitim programlarında asistanların görüşleri alınmaktadır. Kurs programında ise kurs geri bildirimi alınmaktadır.

- Departman toplantıları yapılmakta mıdır ?
Anabilim dalı akademik kurulu her ayın ikinci ve dördüncü salı günleri 15.00-17.00 arasında yapılmaktadır.

- Bu toplantılara uzmanlık eğitimi alanlar katılmakta mıdır ?
Asistanlar ile her ayın ilk Pazartesi günü saat 10.00-12.00 arası anabilim dalı iletişimine ilişkin bir toplantı yapılmaktadır.
Her ayın son salı günü 13.30-15.00 arası ise bölüm içi asistan eğitimi ve uygulamalara ilişkin bir toplantı yapılmaktadır.

- Asistanlar tıp öğrencilerine verilen klinik eğitimde belirlenmiş programlar dahilinde katılımda bulunuyorlar mı?
Anabilim dalında öğretim üyeleri ile intern eğitimine aktif olarak katılmaktadırlar. Asistanlar her yıl en az iki intern eğitiminin hazırlığından sorumludurlar ve en az iki intern grubunun halk sağlığı staj eğitimine de katılmak zorundadırlar.