HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ
FİZYOLOJİ ANABİLİM DALI
Tel:+90 (312) 305 15 67
Faks:+90 (312) 310 05 80
E-posta:
fizyoloji@hacettepe.edu.tr
URL:
www.fizyoloji.hacettepe.edu.tr
TARİHÇE
H.Ü.T.F Fizyoloji Anabilim Dalı, 1964 yılında Prof. Dr.
Naci Bor başkanlığında kurulmuştur. Sırasıyla Prof. Dr.
Orhan Andaç, Prof. Dr. Orhan Duman ve Prof. Dr. Abit
Yalçın Rıdvanağaoğlu’nun Anabilim Dalı Başkanlıklarında
Fizyoloji alanında öncü ve yönlendirici bir yer kazanan
Fizyoloji A.D kuruluşundan bugüne kadar 30 tıpta uzmanlık
ve 7 bilimde yeterlilik doktora öğrencisi mezun etmiştir.
ANABİLİM DALI BAŞKANI
AKADEMİK KADRO
-
Doç.Dr. Neslihan Hacer Dikmenoğlu
-
Doç.Dr.
Ersin Fadıllıoğlu
-
Y.Doç.Dr. Ayşen Erdem
-
Y.Doç.Dr. Meltem Tuncer
-
Y.Doç.Dr. Ethem Gelir
-
Öğr.Gör.Dr. Bilge Pehlivanoğlu
-
Öğr.Gör.Dr.
Sibel Bayrak
-
Öğr.Gör.Dr.
Esin İleri
YER VE KAPASİTE
Fizyoloji Anabilim Dalı, Tıp Fakültesi binası ikinci
katında yerleşmiştir. Bu kattaki üç blokta anabilim dalı
başkanlığı, akademik personel odaları, nörofizyoloji,
solunum, hemoreoloji ve öğrenci laboratuvarları ile
ameliyathane yer almaktadır.
Hacettepe Üniversitesi Fizyoloji Anabilim Dalı öğretim
üyeleri, H.Ü. Tıp Fakültesine, Diş Hekimliği Fakültesine,
Eczacılık Fakültesine, Eğitim Fakültesine, Fizik Tedavi ve
Rehabilitasyon Yüksek Okuluna, Hemşirelik Yüksek Okuluna,
Çocuk Sağlığı ve Gelişimi Yüksek Okuluna, Beslenme ve
Diyetetik Yüksek Okuluna, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek
Okuluna fizyoloji dersleri vermektedir. Bu okulların
yıllık öğrenci laboratuvar pratik çalışması 249 saattir.
ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ EĞİTİM SÜRECİ
Tıbbi Fizyoloji, insan yapısını oluşturan hücre, doku,
organ ve sistemlerin; görevlerini, bu görevleri yerine
getirme mekanizmalarını, buradaki neden – sonuç
bağlantılarını, ayrıca bu yapıların birbirleriyle ve dış
dünya ile ilişkilerini inceleyen ve bunu müspet bilim
kanunlarına ve bilimsel yöntemlerle yapılan deneylerin
sonuçlarına dayanarak açıklayantemel tıp dalıdır. Bu
konularla ilgili bilimsel araştırma ve çalışmalar
fizyoloji uzmanlık dalının temel kapsamındadır.
Fizyoloji Uzmanlık Eğitiminin ana amacı, bu eğitimi alan
kişiye Tıbbi Fizyoloji konusunda teorik – pratik eğitim ve
araştırma yapabilecek düzeyde bilgi ve becerilerin
kazandırılmasıdır.
Fizyoloji Anabilim Dalı tarafından uzmanlık eğitiminin
fizyoloji doktora programına eşdeğer olması gerektiği
prensip olarak kabul edilmiştir. Fizyoloji Uzmanlık
Programı da bu prensibe göre hazırlanmıştır. Uzmanlık
öğrencilerinin bütün fizyoloji konularında ileri düzeyde,
fizyolojiye yardımcı bilim dallarında ise (biyoistatistik,
farmakoloji, biyofizik gibi) en az temel düzeyde bilgi
sahibi olmaları gerekmektedir. Ayrıca bireysel olarak
teorik ve pratik dersleri, makale ve seminerleri
hazırlayıp sunabilmeleri, özel konularda literatür
hakimiyeti kazanıp, araştırma planlama, hazırlama, yürütme
ve değerlendirme bilgi ve becerilerini kazanmaları
hedeflenmektedir.
Fizyoloji Anabilim Dalında araştırma görevlileri tıpta
uzmanlık sınavı ve doktora ile alınmaktadır. Her TUS
döneminde bölümün gereksinimleri ve kadro durumuna göre
araştırma görevlisi kadrosu ilan edilmektedir. Uzmanlık
eğitiminin asgari süresi dört yıldır. Bu süre içerisinde
bir aylık Büyük Acil Polikliniği rotasyonu zorunludur.
Uzmanlık eğitimi süresince bir temel tıp bölümü olan
Fizyoloji Anabilim Dalında, araştırmalar ön plandadır.
Araştırma görevlileri bölümde yürütülmekte olan
araştırmalar hakkında bilgi sahibi olduktan ve gerekli
fizyoloji bilgi birikimini yaptıktan sonra, araştırma
planlayıp laboratuvar çalışmalarına başlarlar. Fizyoloji
Ab.D’da hayvan ve insan çalışmaları in vivo ve in vitro
sistemlerde yapılabilmektedir.
ANABİLİM DALI ÇALIŞMA KONULARI
·
Hemoreoloji
·
Böbrek Fizyolojisi
·
Soğuk Fizyolojisi
·
Kükürt Dioksit ve farklı vücut sistemlerine etkileri
·
Nasal Potansiyel
·
Fizyoloji Eğitimi
·
İskemi-reperfüzyon sitemleri v.b.
H.Ü.T.F. Fizyoloji A.D Türkiye’deki ilk Fizyoloji
bölümlerinden biri olarak pek çok üniversitenin kurulması
aşamasında görev yapan elemanları yetiştirmiştir.
Uzmanlık eğitimi tamamlandıktan sonra, Fizyoloji uzmanları
laboratuvar açma ve işletme hakkını kazanırlar. Ayrıca tüm
üniversitelerin Fizyoloji A.D’larında akademik kadroda yer
almak da olasıdır .
ÖĞRENCİ LABORATUARI
Fizyoloji Anabilim Dalının pratik derslerinde
bilgisayarlı veri toplama ve analiz sistemleri
kullanılarak öğrenciler tarafından bizzat yürütülen
deneyler yapılır.
Fizyoloji Pratik Dersleri bilgisayarlı veri toplama ve
analiz sistemleriyle içerik ve donanım açısından
yenilenmiştir. Öğrenciler bu sistemleri kullanarak
deneyleri bizzat kendileri yürütmektedir.
Fizyoloji
pratik derslerindeki bu uygulama, Türkiye’de öğrenci
sayısının fazla olduğu fakülteler arasında ilk olarak
Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Fizyoloji Anabilim
Dalı tarafından gerçekleştirilmiştir
Tıp
Fakültesi öğrencileri 13 pratik dersin 6 sında
bilgisayarlı veri toplama ve analiz sistemlerini
kullanmaktadır. Öğretim yılının başında öğrencilere pratik
derslerde kullanacakları sistemlerin tanıtımı yapılmakta,
her dersten önce yapacakları deneylerle ilgili yazılı
bilgi verilmektedir (http://www.medinfo.hacettepe.edu.tr/ders/TR/D2/2/2014_files/frame.htm
). Deneylerin içeriği her öğrencinin katılımını sağlayacak
şekilde düzenlenmektedir. Öğrenciler bir veya iki öğretim
elemanının yönlendirici olduğu 9-10 kişilik gruplar
halinde çalışmakta, deneylerin sonunda sonuçlar
tartışılmakta, verilen sorular cevaplandırılmaktadır.
Her
dersin sonunda önceden belirlenmiş kriterlere göre öğrenci
performansı değerlendirilmektedir. Yıl içinde verilen bu
notların ortalaması ve yıl sonundaki nesnel
yapılandırılmış pratik sınav notuna göre her öğrencinin
toplam pratik ders başarısı belirlenmektedir.
Yeni
uygulamalarla ulaşılan hedefler;
-
Çağdaş teknolojinin öğrenci laboratuvarında kullanılması
-
Klasik fizyoloji deneylerinin (kurbağada kalp kasının ve
iskelet kasının fizyolojik özellikleri gibi) modern
cihazlarla yapılması
-
Öğrencilerin kendi vücutlarından kayıt alarak (ses,
kuvvet, basınç, elektriksel potansiyel gibi) çeşitli
insan deneyleri yapabilmeleri
-
Laboratuvar çalışmalarına aktif katılımın sağlanması
-
Klinik öncesi dönemde öğrencilerin laboratuvar
çalışmalarına ilgi duymaları ve beceri kazanmaları
|