HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ

FİZYOLOJİ ANABİLİM DALI

 

Tel:+90 (312) 305 15 67

Faks:+90 (312) 310 05 80

E-posta: fizyoloji@hacettepe.edu.tr

URL: www.fizyoloji.hacettepe.edu.tr

 

TARİHÇE

H.Ü.T.F Fizyoloji Anabilim Dalı, 1964 yılında Prof. Dr. Naci Bor başkanlığında kurulmuştur. Sırasıyla Prof. Dr. Orhan Andaç, Prof. Dr. Orhan Duman ve Prof. Dr. Abit Yalçın Rıdvanağaoğlu’nun Anabilim Dalı Başkanlıklarında Fizyoloji alanında öncü ve yönlendirici bir yer kazanan Fizyoloji A.D kuruluşundan bugüne kadar 30 tıpta uzmanlık ve 7 bilimde yeterlilik doktora öğrencisi mezun etmiştir.

 

ANABİLİM DALI BAŞKANI

 

  • Doç.Dr. Z.Dicle Balkancı

 

AKADEMİK KADRO

 

  • Doç.Dr. Neslihan Hacer Dikmenoğlu

  • Doç.Dr. Ersin Fadıllıoğlu

  • Y.Doç.Dr. Ayşen Erdem

  • Y.Doç.Dr. Meltem Tuncer

  • Y.Doç.Dr. Ethem Gelir

  • Öğr.Gör.Dr. Bilge Pehlivanoğlu

  • Öğr.Gör.Dr. Sibel Bayrak

  • Öğr.Gör.Dr. Esin İleri

 

YER VE KAPASİTE

Fizyoloji Anabilim Dalı, Tıp Fakültesi binası ikinci katında yerleşmiştir. Bu kattaki üç blokta anabilim dalı başkanlığı, akademik personel odaları, nörofizyoloji, solunum, hemoreoloji ve öğrenci laboratuvarları ile ameliyathane yer almaktadır.

Hacettepe Üniversitesi Fizyoloji Anabilim Dalı öğretim üyeleri, H.Ü. Tıp Fakültesine, Diş Hekimliği Fakültesine, Eczacılık Fakültesine, Eğitim Fakültesine, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksek Okuluna, Hemşirelik Yüksek Okuluna, Çocuk Sağlığı ve Gelişimi Yüksek Okuluna, Beslenme ve Diyetetik Yüksek Okuluna, Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okuluna fizyoloji dersleri vermektedir. Bu okulların yıllık öğrenci laboratuvar pratik çalışması 249 saattir.

 

ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ EĞİTİM SÜRECİ

Tıbbi Fizyoloji, insan yapısını oluşturan hücre, doku, organ ve sistemlerin; görevlerini, bu görevleri yerine getirme mekanizmalarını, buradaki neden – sonuç bağlantılarını, ayrıca bu yapıların birbirleriyle ve dış dünya ile ilişkilerini inceleyen ve bunu müspet bilim kanunlarına ve bilimsel yöntemlerle yapılan deneylerin sonuçlarına dayanarak açıklayantemel tıp dalıdır. Bu konularla ilgili bilimsel araştırma ve çalışmalar fizyoloji uzmanlık dalının temel kapsamındadır.

Fizyoloji Uzmanlık Eğitiminin ana amacı, bu eğitimi alan kişiye Tıbbi Fizyoloji konusunda teorik – pratik eğitim ve araştırma yapabilecek düzeyde bilgi ve becerilerin kazandırılmasıdır.

Fizyoloji Anabilim Dalı tarafından uzmanlık eğitiminin fizyoloji doktora programına eşdeğer olması gerektiği prensip olarak kabul edilmiştir. Fizyoloji Uzmanlık Programı da bu prensibe göre hazırlanmıştır. Uzmanlık öğrencilerinin bütün fizyoloji konularında ileri düzeyde, fizyolojiye yardımcı bilim dallarında ise (biyoistatistik, farmakoloji, biyofizik gibi) en az temel düzeyde bilgi sahibi olmaları gerekmektedir. Ayrıca bireysel olarak teorik ve pratik dersleri, makale ve seminerleri hazırlayıp sunabilmeleri, özel konularda literatür hakimiyeti kazanıp, araştırma planlama, hazırlama, yürütme ve değerlendirme bilgi ve becerilerini kazanmaları hedeflenmektedir.

Fizyoloji Anabilim Dalında araştırma görevlileri tıpta uzmanlık sınavı ve doktora ile alınmaktadır. Her TUS döneminde bölümün gereksinimleri ve kadro durumuna göre araştırma görevlisi kadrosu ilan edilmektedir. Uzmanlık eğitiminin asgari süresi dört yıldır. Bu süre içerisinde bir aylık Büyük Acil Polikliniği rotasyonu zorunludur.

Uzmanlık eğitimi süresince bir temel tıp bölümü olan Fizyoloji Anabilim Dalında, araştırmalar ön plandadır. Araştırma görevlileri bölümde yürütülmekte olan araştırmalar hakkında bilgi sahibi olduktan ve gerekli fizyoloji bilgi birikimini yaptıktan sonra, araştırma planlayıp laboratuvar çalışmalarına başlarlar. Fizyoloji Ab.D’da hayvan ve insan çalışmaları in vivo ve in vitro sistemlerde yapılabilmektedir.

 

ANABİLİM DALI ÇALIŞMA KONULARI

·         Hemoreoloji

·         Böbrek Fizyolojisi

·         Soğuk Fizyolojisi

·         Kükürt Dioksit ve farklı vücut sistemlerine etkileri

·         Nasal Potansiyel

·         Fizyoloji Eğitimi

·         İskemi-reperfüzyon sitemleri v.b.

 

H.Ü.T.F. Fizyoloji A.D Türkiye’deki ilk Fizyoloji bölümlerinden biri olarak pek çok üniversitenin kurulması aşamasında görev yapan elemanları yetiştirmiştir.

Uzmanlık eğitimi tamamlandıktan sonra, Fizyoloji uzmanları laboratuvar açma ve işletme hakkını kazanırlar. Ayrıca tüm üniversitelerin Fizyoloji A.D’larında akademik kadroda yer almak da olasıdır .

 

ÖĞRENCİ LABORATUARI

 Fizyoloji Anabilim Dalının pratik derslerinde bilgisayarlı veri toplama ve analiz sistemleri kullanılarak öğrenciler tarafından bizzat yürütülen deneyler yapılır.

 Fizyoloji Pratik Dersleri bilgisayarlı veri toplama ve analiz sistemleriyle içerik ve donanım açısından yenilenmiştir. Öğrenciler bu sistemleri kullanarak deneyleri bizzat kendileri yürütmektedir.

 Fizyoloji pratik derslerindeki bu uygulama, Türkiye’de öğrenci sayısının fazla olduğu fakülteler arasında ilk olarak Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Fizyoloji Anabilim Dalı tarafından gerçekleştirilmiştir

 Tıp Fakültesi öğrencileri 13 pratik dersin 6 sında bilgisayarlı veri toplama ve analiz sistemlerini kullanmaktadır. Öğretim yılının başında öğrencilere pratik derslerde kullanacakları sistemlerin tanıtımı yapılmakta, her dersten önce yapacakları deneylerle ilgili yazılı bilgi verilmektedir (http://www.medinfo.hacettepe.edu.tr/ders/TR/D2/2/2014_files/frame.htm ). Deneylerin içeriği her öğrencinin katılımını sağlayacak şekilde düzenlenmektedir. Öğrenciler bir veya iki öğretim elemanının yönlendirici olduğu 9-10 kişilik gruplar halinde çalışmakta, deneylerin sonunda sonuçlar tartışılmakta, verilen sorular cevaplandırılmaktadır.

Her dersin sonunda önceden belirlenmiş kriterlere göre öğrenci performansı değerlendirilmektedir. Yıl içinde verilen bu notların ortalaması ve yıl sonundaki nesnel yapılandırılmış pratik sınav notuna göre her öğrencinin toplam pratik ders başarısı belirlenmektedir.

  

Yeni uygulamalarla ulaşılan hedefler;

  • Çağdaş teknolojinin öğrenci laboratuvarında kullanılması
  • Klasik fizyoloji deneylerinin (kurbağada kalp kasının ve iskelet kasının fizyolojik özellikleri gibi) modern cihazlarla yapılması
  • Öğrencilerin kendi vücutlarından kayıt alarak (ses, kuvvet, basınç, elektriksel potansiyel gibi) çeşitli insan deneyleri yapabilmeleri
  • Laboratuvar çalışmalarına aktif katılımın sağlanması
  • Klinik öncesi dönemde öğrencilerin laboratuvar çalışmalarına ilgi duymaları  ve beceri kazanmaları